In dit artikel vertellen we je alles over de grootboekrekening. Hoe kun je nou het beste je boekhouding doen en belangrijker misschien wel, hoe houd je het overzicht op je boekhouding? Vroeger toen er nog geen internet was hield men de administratie bij in grote boeken. Vandaar de naam grootboek. Tegenwoordig is het gedigitaliseerd en kun je al je financiën online bijhouden.
Verschillende soorten grootboekrekeningen
De boekhouding wordt in twee categorieën bijgehouden. De balans en de resultaten. De balans gaat bijvoorbeeld over de leningen, bank, inventaris en de kas. En bij de resultaten moet je denken aan je in -en verkoop, advertentiekosten en eventuele reiskosten die je maakt. Om dit overzichtelijk te houden kun je elke categorie nummeren. Dit kan ook handig zijn voor je boekhouder die meekijkt. Er is een ongeschreven wet wat nummeren betreft.
Nummeren van de financiën
Onder alle 1000 nummers vallen de rekeningen die je hebt, de zakelijke rekening, de zakelijke spaarrekening, btw-rekening, crediteurenrekening, debiteurenrekening enz.
Onder alle 2000 nummers vallen de tussenrekeningen die je gebruikt wanneer je schuift met geld. Bijvoorbeeld wanneer je geld van de zakelijke rekening naar de zakelijke spaarrekening wilt overboeken dan komt dit geld eerst op een tussenrekening.
Onder alle 3000 nummers vallen alle voorraadrekeningen. Voorraadrekeningen van de artikelen die je in de winkel op voorraad hebt.
Onder alle 4000 nummers vallen de kosten die je maakt om je bedrijf, winkel of onderneming draaiende te houden. Denk aan de huur, telefoonkosten, benodigdheden voor het kantoor en loonkosten voor eventueel personeel.
Onder alle 7000 nummers vallen de inkopen die je maakt van de artikelen die je op voorraad hebt of wilt hebben.
En tot slot de 8000 nummers. Deze serie is bedoeld voor alle omzetrekeningen. Dus de inkomsten die je hebt uit de verkoop van je bedrijf, winkel of onderneming.
We hopen dat we je op deze manier kunnen helpen met het ordenen van je grootboekrekeningen.